Coeducació

A l’escola eduquem per a la llibertat i la igualtat, l’autoconeixement i l’autoestima, el respecte i la cura cap als altres. Per això, un dels pilars sobre els quals gira la nostra proposta és la coeducació:

• Acompanyem a nenes i nens perquè puguin expressar les seves emocions de la mateixa manera.
  • Els oferim materials de joc oberts perquè puguin explorar lliurement.
  • A través del joc simbòlic uns i altres poden representar rols de tota mena.
  • Tenen diferents disfresses al seu abast perquè puguin vestir-se com els ve de gust.
  • Ens esforcem per utilitzar un llenguatge inclusiu i no sexista.

Fruit de la reflexió pedagògica de l’equip, i de l’assessorament de l’Anna Tutzó, ens hem adonat que massa sovint els contes que expliquem perpetuen uns rols de gènere dels quals en altres situacions educatives hem intentat defugir. A l’escola els contes són un recurs que utilitzem molt. Ens encanta compartir històries i repetir-les mil i una vegades, observar les il·lustracions, viatjar amb històries llunyanes o sentir-nos identificats amb històries quotidianes. Ens ofereixen un moment de calma i connexió.

Però quins valors i actituds estem transmetent? Molts dels personatges femenins tenen cura dels altres i de la llar. La majoria de personatges masculins, es relacionen amb rols de lluita, aventura i protecció. D’altra banda, la major part dels protagonistes dels contes infantils, és a dir, aquells personatges amb qui els nostres infants es podrien identificar, són masculins.

El nostre propòsit és:

• Prendre consciència dels rols de gènere que es perpetuen. Els tenim tan interioritzats que sovint ens costa adonar-nos-en.
  • Proposar petits canvis en la història: canviar el sexe del protagonista, si la il·lustració ho permet, per exemple, o d’algun personatge secundari amb un rol estereotipat.
  • Descartar de la nostra bibliografia aquells contes amb tantes connotacions sexistes i que no podem adaptar
  • Cercar contes que mostrin i reflecteixin la diversitat familiar, sexual i afectiva, i que trenquin amb els estereotips de gènere (nenes que viuen aventures, nens que tenen cura dels altres, etc…) per anar renovant la nostra biblioteca sota aquest criteri, juntament amb criteris de qualitat literària.

Ens ajudeu? Quins contes coneixeu?

Nosaltres, us oferim una petita mostra de protagonistes que podrien ser masculins o femenins, i que viuen aventures o transmeten afectivitat:

Endevina com t’estimo

Trencant estereotips: