Projecte escola + sostenible

Escoles més sostenibles

Fa un temps que al personal de l’escola ens ronda certa preocupació per la situació mediambiental actual. Som conscients que el problema cada vegada es va agreujant més i amb més rapidesa, i la incertesa pel futur immediat ens neguiteja. El canvi climàtic i la contaminació, l’augment de la temperatura global i la sequera ens fan témer l’increment de situacions de pobresa, manca d’aliments, societats encara més desiguals i climes extrems on la vida sigui cada vegada més difícil, entre moltes d’altres problemàtiques.

Mogudes per aquesta inquietud i a causa de la nostra responsabilitat com a entitat educativa, creiem necessari traslladar aquesta presa de consciència de la greu situació socioambiental a totes les persones que integren la nostra comunitat educativa (famílies, infants i personal del centre) i fer evident que actuar conjuntament és cabdal per revertir-ne o si més no frenar-ne els efectes. Com a escola apostem per ser llavor del canvi promovent hàbits i accions respectuoses amb el planeta que els més petits puguin incorporar amb naturalitat des del primer moment i per a tota la vida.

Així, ens agradaria contribuir a fer de Sant Feliu una ciutat més verda i sostenible, ajudant a preservar el nostre entorn generant menys residus i reciclant-ne tots els possibles. Volem, en definitiva, que les nostres accions repercuteixin positivament en el medi ambient.

Per tal de fer-ho possible hem elaborat un pla d’acció molt concret que estem duent a terme amb cura i consciència:

• Alimentació:
    • Promovem els aliments ecològics i de KM 0 al menjador, informant concretament a les famílies de quins són.
    • A mig matí es fa el tastet de fruita que les famílies aporten, aposant per la de temporada i de proximitat.
    • Evitem el sucre en els berenars i ho substituïm per pa.
    • Durant les celebracions evitem els sucs envasats i els aliments ultraprocessats.
    • Un cop a l’any fem una xerrada sobre menjar saludable en la petita infància.
  • Reducció i gestió de residus:
    • Demanem que les famílies porteu els esmorzar amb carmanyola.
    • Ús de la font osmotitzada per part del personal de l’escola.
    • Iogurt en envàs a granel, evitant els individuals.
    • Durant les celebracions us demanem got reciclat portat de casa per evitar-ne els d’un sol ús.
    • Demanem una bossa impermeable per posar la roba bruta o molla en comptes de posar nosaltres una d’un sol ús.
    • Recollim selectivament els residus, envasos, papers i orgànica.
    • Recollim taps per a una organització benèfica.
    • Demanem la col·laboració de les famílies actuals i antigues per portar joguines de fusta o contes que ja no fan servir.
    • Construïm joguines i materials educatius amb elements de rebuig i fustes que reaprofitem.
  • Estalvi de recursos i bones pràctiques ambientals:
    • Apaguem llums dels espais on no hi som i no les encenem si hi ha prou llum natural.
    • Els ordinadors romanen apagats mentre no es fan servir.
    • Vetllem per no engegar la calefacció si no cal.
    • Recollim l’aigua de la pluja amb cubells i palanganes per reaprofitar-la posteriorment per al reg del jardí.
    • L’aigua que sobra dels gots dels infants l’utilitzem directament per regar.
  • Renaturalització d’espais (refugis climàtics):
    • Replantada amb les famílies per reposar les plantes que hagin mort durant l’hivern.
    • Construïm cabanes al jardí per aportar més punts de joc exterior amb ombra.
    • Fem circuit d’equilibri amb troncs.
    • Habilitem un racó tranquil amb hamaques.
    • Creem espais exteriors per realitzar construccions i joc matemàtic.
    • Observem animalons i insectes que trobem al jardí amb pots amb lupa per fomentar el coneixement de la fauna local, alliberant-los de seguida.
    • Oferim menjar als ocells per tal d’atraure’ls i poder-los observar.
    • Recopilem peladures de mandarina i taronja per triturar-les i manipular-les en taules d’experimentació. Fem el mateix amb el pa dur.
    • Recollim el fruit de l’eucaliptus per a la mateixa fita.

Com veieu són petites accions i molt concretes, però cadascuna és important per aportar millores en el nostre entorn. Per nosaltres, i com a exemple a seguir, és vital destacar el valor de cadascuna d’elles per tal de no desistir en el nostre propòsit.

Esperem, famílies, que compartiu amb nosaltres aquesta responsabilitat i aporteu el vostre granet de sorra. Entre tots i totes farem possible un millor entorn per als nostres infants!

Agafem faves de l’hort
Material de joc reciclat